PAN T.

FILMOVÝ KLUB

Drama
Polsko, 2019, 104 min, titulky


Režie: Marcin Krzyształowicz
Hrají: Paweł Wilczak, Sebastian Stankiewicz, Maria Sobocińska, Jerzy Bończak, Wojciech Mecwaldowski, Zdzisław Wardejn, Anna Ilczuk, Katarzyna Gniewkowska, Przemysław Bluszcz, Katarzyna Warnke, Jacek Braciak, Grzegorz Wojdon, Wojciech Wysocki, Eryk Lubos, Bartłomiej Topa, Wiktor Zborowski, Jan Nowicki, Kazimierz Kutz, Leszek Balcerowicz


Varšava se roku 1953 teprve pomalu rodila z ruin. Obraz této doby, který nám ve svém nejnovějším snímku nabízí režisér Marcin Krzyształowicz, ale nekoresponduje ani s „hurá“ optimistickým tónem tehdejší filmové propagandy, ani s realistickým a tím pádem neveselým obrazem Varšavy, který v tzv. „černé sérii“ nabídli o pár let později polští dokumentaristé. Krzyształowicz nahlíží na dobu stalinismu z nové a nebývalé perspektivy. Představuje ji jako dobu plnou paradoxů a absurdit. Od násilných perzekucí státní policie až po utajené jazzové dýchánky v podzemí kostela. Tehdy se taky odehrává příběh tajemného pana T., uznávaného spisovatele, který bydlí v hotelu pro literáty. Jeho život se ale změní poté, kdy ho strana začne podezírat, že chce vyhodit do povětří varšavský Palác kultury a vědy. Životní situaci mu neulehčí ani nečekaná náklonnost dívky, kterou doučováním připravuje na maturitu. V černohumorné atmosféře, kterou se podařilo autorům snímku mistrně vystavět, tak ani nepřekvapí, když se hlavní hrdina potká na toaletě s nejvyšším představitelem strany (reálná postava Bolesława Bieruta) a společně si vykouří jointa. Takováto porce absurdního humoru vytváří specifický portrét doby, na kterou jsme zvyklí nahlížet spíš s úzkostí. Ačkoli autoři odmítají jakoukoli spojitost se skutečnými osudy reálných postav, mnoho indicií odkazuje na Leopolda Tyrmanda. A to nejen prostřednictvím samotného názvu filmu, ale také faktem, že tento významný polský spisovatel a publicista byl ve své době známý také jako velký propagátor jazzu. Další spojitost můžeme najít v osobě scenáristy Andrzeje Gołdy, který byl v roce 2007 oceněn za scénář hraného filmu právě o tomto spisovateli. Ten se nakonec stal pouhou předlohou hlavního hrdiny filmu Pan T., který musíme interpretovat daleko metaforičtěji – jako portrét perzekvovaného umělce a celé umělecké obce.

Mimořádná projekce z festivalu Kino na hranici.
 

 

 

Čas a místo konání